El-sparkesykler trender i Oslo

El-sparkesykler trender i Oslo

El-sparkesykler trender i Oslo

Det startet med Bird and Lime i USA i 2017. Da kom Helbiz og en rekke andre kloner til Europa. I Norge har vi vært tidlig ute med manuelle bysykler som blir tatt ut av og satt i faste stativer. Et nytt, grønt transportmiddel har landet i Oslo, konseptet som nå er verdensomspennende og som har truffet på stedet i andre skandinaviske byer som Oslo, er blitt implementert for alvor i hovedstaden Oslo. Vil du prøve en av de fantastiske skal du gjøre følgende:

Last ned VOI-appen og lås opp en av de iøynefallende oransje doningene der du finner en for ti kroner. Deretter kan du frese omkring for to kroner i minuttet. Når du er ferdig kan du sette den fra deg hvor som helst i sentrum, så noen andre kan få glede av sparkesykkelen. Pass på at du ikke setter den fra deg der den kan stå i veien for fotgjengere eller trafikken.

Sparkesyklene har en maksfart på 20 kilometer i timen, så husk hjelm når du kjører rundt!

VOIs sparkesykler har allerede tatt flere europeiske byer med storm. I dag kan du finne syklene i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, København, Malaga, Zaragoza, Lisboa, Faro, Lyon og Paris. Og nå også Oslo.

Det er ikke kun el-sparkesykler som trender i Oslo også elektriske skateboards og salget av elektriske sykler har steget kraftig siden el sparkesyklerne virkelig slo gatene rundt norge.

Men el-sparkesyklerne i den tettbygde hovedstaden er ikke ufarlige, det registreres flere og flere ulykker som kunne vært unngått med garanti. De tre siste månedene har totalt 187 personer er blitt skadd etter fall med elektrisk sparkesykkel i Oslo. Fra mai til juni økte antall skadde fra 46 til 107. Snittalderen på de skadde er 30 år, og det er nesten dobbelt så mange menn (66 prosent) som har skadd seg på elektrisk sparkesykkel som kvinner (34 prosent).

Fotgjengere, syklister og spesielt barn er ekstra utsatt for ulykker i byene. Og jeg blir opprørt av å tenkte på at blinde og eldre har blitt påkjørt bakfra.

Byråden